Snad nejrozšířenějším pohonem ve všech druzích průmyslových i domácích zařízení jsou elektromotory. Malé motorky mohou pohánět elektrické holící strojky, větší potom najdeme u elektrokol a stále populárnější jsou elektromobily. Ale i velká průmyslová zařízení jako dopravníky, mlýny, drtiče, míchadla, čerpadla ale i ventilátory a brusky využívají elektrickou energii ke svému pohonu. Jak takový elektromotor funguje a co dělat, když se rozbije?
Úplně zjednodušeně řečeno je to elektrický stroj, který mění elektrickou energii na mechanickou práci. Nejčastěji využívá silovou energii magnetického pole, a to přitahování a odpuzování elektromagnetů. Polaritu a sílu elektromagnetu lze řídit velikostí elektrického proudu, který do něj vtéká. Na opačném principu elektromotoru, tedy přeměně mechanické práce na elektrickou energii potom funguje dynamo, generátory a akumulátory. Třetí režim, který elektromotory využívají je režim brzdy, kdy stále odebírají energii ze sítě a tou působí proti mechanickému pohybu.
Každý elektromotor se skládá z několika částí, elektrický obvod je tvořen vinutím cívek s izolací, které je uloženo v drážkách magnetického obvodu. Komutátor slouží k usměrňování indukovaného střídavého napětí a proudu. Elektromotor má dvě točivé části stator, což je pevná vnější část stroje, která obsahuje cívky vinutí s magnetickým obvodem a rotor, otočnou část stroje s magnetickým obvodem a hřídelí. V případě přepětí v síti nebo nedostatečně jištěném elektromotoru může dojít k poškození vinutí a jeho tak zvanému spálení, kdy je nutné motor rozebrat a vyrobit nové vinutí. Převíjením elektromotorů, jak se této opravě říká se zabývá mnoho společností, které zajistí i další opravy těchto zařízení.